בסוף השבוע האחרון של אוקטובר נערך במרכז לאבאן בגריניץ', לונדון, הכנס "הגוף הדינמי במרחב", אשר נועד לציין את יום השנה ה-50 למותו של רודולף פון לאבאן. לאבאן – רקדן, כוריאוגרף, במאי, צייר והוגה דעות – היה מחלוצי המחול המודרני ומהאנשים שהשפיעו יותר מכל על התפתחות המחול במאה הקודמת.
הכנס עסק בשאלת הרלוונטיות של תורתו של לאבאן במאה ה-21 ומשך אליו למעלה מ-200 משתתפים מכל העולם. היו בו כ-70 הרצאות, הדגמות, סדנאות והופעות, שעסקו בעבודתם של תלמידיו של לאבאן ובפיתוחים שאלה הוסיפו ליצירתו. נדונו והועלו היבטים שונים של אמנות המחול (הופעה, יצירה, ניתוח, כתיבה/שחזור של יצירות מחול, פדגוגיה והוראת מחול), משחק ותיאטרון, תרפיה בתנועה, ניצוח מוסיקלי וכתיבת מוסיקה לסרטים, ניתוח תנועה לאבאן כבסיס לצפייה ולפירוש דרכי קבלת החלטות בתחומי העסקים, כבסיס לתוכנות מחשב, ועוד. המגוון העצום נדחס לזמן קצר ביותר.
זכיתי בהזמנה לכנס מטעמה של ד"ר ואלרי פרסטון-דאנלופ, מתלמידותיו הנודעות והחשובות ביותר של לאבאן, שהיתה מורתי והביאה אותי ללמד במרכז לאבאן בשנות ה-90. התבקשתי לספר על עבודתי בתחום זה בארץ ובחרתי להציג פרויקט קצר, המשלב בין תחומי התרפיה והכוריאוגרפיה דרך תפישת המרחב של לאבאן. בפרויקט עבדתי עם שלוש קבוצות של תלמידי מחול (בתיכון ויצ"ו- ליאו בק ובסדנה להכשרת רקדנים בחיפה), אשר התנסו בתרגילי נשימה ובעבודה עם דימויים, כדרך ליצירת חומר תנועתי ולעיבודו באמצעות עקרונות של הרמוניה ודיסהרמוניה מרחבית. ההרצאה עסקה בהיבטים החינוכיים של דרך עבודה זו, כאמצעי לקירוב התלמיד אל עולמו הפנימי ומשם אל עיבוד החומרים בדרך להצגתם בתנועה בעולם החיצוני, ה"אוניברסלי". ההרצאה כללה גם קטעי וידיאו וכן הדגמה חיה קצרה של שתי תלמידות שלי לשעבר מהאקדמיה למחול – חגית יקירה ונועה זמיר– אשר נסעו ללימודי תואר שני במרכז לאבאן ונשארו לעבוד וליצור שם, שתיהן בהצלחה מרובה.
הדברים שעלו בכנס מעידים יותר מכל על הרלוונטיות העצומה שיש ליסודות שהניח לאבאן בכל התחומים שהוזכרו לעיל. ניתוח תנועה על פי לאבאן נלמד לבגרות ולתואר ראשון במחול באנגליה, בתוכניות להכשרת מורים למחול בצרפת, בתוכניות ללימודי מחול ומשחק באוניברסיטאות האמריקניות, בלימודי משחק בעולם כולו, בקורסים להכשרת מטפלים בתנועה ועוד. יוצרים רבים באירופה ובארצות הברית, ובראשם ויליאם פורסיית, פועלים ומתעדים את עבודתם מתוך שימוש ברעיונותיו של לאבאן.
היה מרגש ומרחיב-דעת ביותר לפגוש כל כך הרבה אנשים העוסקים בתחום ומרחיבים אותו למחוזות חדשים. בשנים האחרונות יצא לאור גל של ספרים ותקליטורי DVD העוסקים בתורתו של לאבאן כבסיס ליצירה במחול. ביניהם ראויים לאזכור ה-DVD והספר המעודכן של ג'קי סמית-אוטארד, העוסק בקומפוזיציה במחול, ספרה של ואלרי פרסטון-דאנלופ על מחול מזווית כוריאולוגית (התיאוריה שהתפתחה מתוך ניתוח תנועה על פי לאבאן), ספרים המחברים בין ניתוח תנועה לאבאן לתיאוריות פסיכואנליטיות ותנועה לשחקנים על בסיס לאבאן.
דווקא בתקופה של ריבוי תיאוריות, תפישות, זרמים וחיבורים שונים ביניהם, נראה כי רבים, ותיקים וצעירים, חוזרים ביתר תנופה אל הבסיס שהציע לאבאן. באמצעות הבהרת היסודות הפשוטים ביותר המרכיבים את התנועה ותיאור היחסים ביניהם, מציע לאבאן דרכים להבנת הדקדוק והתחביר התנועתי, המאפשרות לברור את המוץ מן התבן. המאטריקס המוצע על ידו פורש אפשרויות בלתי נדלות לחקר ולפיתוח, שההתפתחויות הטכנולוגיות מעניקות להם תנופה ועניין. תורתו לא רק שלא חדלה להיות רלוונטית, אלא שיישומיה סוללים דרכים חדשות בעולם העכשווי והעתידי.
מרגש לא פחות היה המפגש עם דור התלמידות של לאבאן ("הבנות של לאבאן") – ד"ר פרסטון דאנלופ – שהמשיכה ופיתחה את רעיונותיו בתחום המחול, ד"ר מריון נורת, אשר עסקה בקשר שבין ניתוח התנועה ותחומי התרפיה וניתוח האישיות (והיתה מנהלת המרכז במשך 25 שנים), ואלי מאייר, שהשתמשה בתורתו לעבודה עם ילדים פגועים ואוטיסטים ואן האצ'ינסון גסט שיישמה את כתב התנועה, Labanotation. נשים אלה, כמו חלוצות העלייה השנייה והשלישית, התגלו כבעלות כוחות גוף ונפש אדירים. רבים באו לכנס במיוחד כדי להשתתף בסדנאות שהנחו ד"ר פרסטון-דאנלופ וד"ר נורת, ששתיהן כבר נושקות לשנות ה-80 לחייהן.
ד"ר פרסטון-דאנלופ היתה מוקד הכנס. היא העבירה הרצאות וסדנאות, ובהן כיוונים ומחקרים חדשים. כתמיד, היא התגלתה כחדשנית וכרעננה מכולנו. היא השיקה DVD חדש, העוסק ב"חוקי" ההרמוניה שיוצרת התנועה במרחב, תוך התייחסות להיבטים הקוסמיים של המרחב שבו אנו חיים ובחינת הקשרים בין ההרמוניה של התנועה לבין אמונות ורעיונות של גיאומטריה מקודשת. ה-DVD כולל גם קטעים שבהם רקדנים צעירים מבצעים את ה"סולמות המרחביים" שגילה לאבאן מתוך פרשנות רעננה ועכשווית. האסתטיקה של הסרט מרשימה ביותר ומחברת את הצופה לחוקי היקום התלת-ממדי. פרסטון-דאנלופ גם קיימה סדנאות והרצאות שהתמקדו בניתוח ובתיעוד עבודות המחול של פורסיית, שאתו היא מרבה לשתף פעולה. היא הנחתה שחזור מצמרר של עבודותיו הכוריאוגרפיות של לאבאן – Kammertanz וGreen Clowns – שהעלו תלמידים במרכז לאבאן. באופן מדהים יצירותיו עכשוויות ורלוונטיות, הן בפן הכוריאוגרפי והן בפן הפוליטי-החברתי. אירועים אלה משכו משתתפים רבים וזכו לתשואות רמות.
הכנס נתן למשתתפים ולמארגנים אנרגיה עצומה כדי לקדם פרויקטים שונים בתחום זה בעולם. במסגרת זו אני מתכוונת להביא לישראל קורסים אינטנסיביים, כמו קורס בהוראת בלט/מודרני תוך שימוש בעקרונות כוריאולוגיים. קורסים כאלה מתקיימים ברחבי אירופה וזוכים לקהל גדול ונאמן.
לאבאן אמר כי "האדם נע על מנת לספק צורך". אני מאמינה, שההתפתחות הטכנולוגית יוצרת יותר ויותר צרכים תנועתיים. בעוד שבעבר האדם נע באופן טבעי, בגלל הצורך לבצע פעולות שונות במשך היום, בתקופה הנוכחית עליו למצוא דרכים אחרות לבטא את הצורך בתנועה. בפתח המאה ה-21 מתגלה תורתו של לאבאן כעכשווית, גמישה, מכילה ורבת גוונים באופן שאינו מצוי בתורות רבות אחרות.
מילכה בר-מאיר-לאון היא בעלת תואר שני בכוריאוגרפיה, כוריאולוגיה וחינוך למחול ממרכז לאבאן/סיטי יוניברסיטי בלונדון, עם התמחות מיוחדת בשילוב של חקר המחול על פי לאבאן בתהליך הכוריאוגרפי. רקדה מגיל צעיר, למדה באקדמיה למחול ואחר כך בלונדון. לאחר השלמת לימודיה הוזמנה ללמד במרכז לאבאן ובקולג'ים למשחק בלונדון. לאחר ששבה ארצה לימדה בבת-דור, באקדמיה למחול, בשלוחה של אוניברסיטת לידס בישראל, במגמות מחול ובהשתלמויות מורים. כיום מלמדת כוריאוגרפיה ומחול מודרני במגמות מחול, וניתוח תנועה לאבאן לתרפיסטים בלסלי קולג' ובקורסים עצמאיים. מאמרים קודמים פרי עטה פורסמו במחול עכשיו.